Co s tím hlasem V. (Ashley: zvuková ukázka před a po)
Nejprve vzkaz od Niki z Vídně, který sice napsala do komentářů v jednom z předchozích článků, ale mně se tak líbí, že ho musím dát sem:
„Preji to i ostatnim holkam, aby nasly (nasly/i? pomalu diky nemcine zapominam cestinu… :D) tu odvahu a vsechno to zvladly… Zivot je krasny, nema cenu ho promrhat smutna a depresivni pod maskou. My specialni zeny od nekterych, ba i spousty biologickych zen mame tu vyhodu, ze si toho zenstvi vazime a vychutnavame si kazdy moment, jak jsme o tom kdysi jen snily a myslely si, ze je to nedosazitelne… Vsechny ty starosti, komplimenty a malickosti.. Je to jako umrit a znovu se narodit, ale najednou je vsechno ruzovejsi a to doslova 🙂 asi jsem se dneska predavkovala hormonama, ale pripadam si jak zdrogovana euforií z toho, ze jsem zena 😀 ten pocit, kdyz ti muz podrzi dvere, nebo zastavi kazde taxi na ktere pisknes.. Hrozne rada vzpominam, kdy jsem jela autem vyzvednout sveho ex jeho milovanou hondou civic (jojo, po rozchodu sem mu auticko pekne obtahla klicema od bytu hahahha), zastavila jsem na cervenou, vedle me v aute par stredniho veku, ten chlap ze me nespustil oci, dokud mu manzelka nezacala zarlive nadavat 😀 kolikrat registrujes takove situace, ze se proste musis smat stestim a v hlave ti krici myslenka DOKAZALA JSEM TO!!! A to je ta odmena za ten boj a silu, co jsi do toho vlozila 🙂 Nevzdavejte to holky, to stesti za to stoji :)“
Niki, ty jsi skvělá! 🙂 Takhle to vystihnout! A stejně se mi pořád bude někdo divit, proč jsem pořád v takové euforii 🙂
Škoda, že nemůžu vložit ještě tvé dokonalé a krásné foto 🙂 (Tak tato věta už neplatí, protože jsem to svolení dostala a jednu vybrala. Kdybys, Niki, chtěla vložit jinou nebo někdy tuhle smazat, tak napiš, ale mně tahle přijde (jako ty stovky ostatních od tebe) úžasná a jsi na ní moc krásná! 🙂
Říkám to pořád, že tenhle blog už nepíšu jen já, ale vy všichni.
Tak a teď něco, co mě moc nadchlo.
Týká se to našeho hlasu, který řešíme všechny.
Ashley, o které jsem psala v minulém článku ze série „Co s tím hlasem“ se totiž (jak mi řekla) nestydí za to, že je transsexuální a tak tu o ní můžu vesele psát a dostala jsem i svolení vložit sem ukázku jejího hlasu před operací hlasivek a po ní.
Výsledek mě ohromil!
Tohle sem prostě patří.
Ale je potřeba k tomu něco říct.
Slyšela jsem další dvě slečny po operaci hlasivek a výsledek byl takový, že místo extrémně hlubokého hlasu měly hluboký hlas. Čili byl vyšší, jenže nebyl ženský. Skutečně ne. Ale pořád lepší, než ten baryton.
Ashley hlas zní půvabně, ale není to jen výsledek operace samotné. Je potřeba trénovat, mluvit, zkoušet polohy hlasu. Ashley trénuje na angličtině (která je pro trénink ženského hlasu příhodnější, protože čeština přeje mužským hlasům) a pak přechází do češtiny.
Je to o velkém úsilí a o velké spoustě různých aspektů, které ženský hlas tvoří.
Nelze přijít na (poměrně rizikovou) operaci hlasivek a očekávat, že se to samo změní na hlas, jaký má Ashley.
Před operací:
Po operaci:
Užili jste si tento poslech? 🙂
Tato videa nejsou veřejná. Lze na ně vstoupit pouze prostřednictvím těchto přímých odkazů.
K novému ženskému hlasu Ashley nelze nic dodat. Je prostě dokonalý. Sice tím tak trochu dělám reklamu i MUDr. Chrobokovi z FN v Hradci Králové, ale to ani jinak nejde. Jak jsem ovšem řekla – není to JEN jeho práce. A nerada bych, aby někdo došel k závěru, že stačí jít pod nůž a hotovo.
Pokud vím, tak tato operace není doporučována, neboť je upřednostňována hlasová terapie.
V celkovém pojetí je to ale důkaz, že to jde, když na sobě pracujeme a nepolevujeme.
Pro pořádek ještě uvádím odkazy na všechny předchozí články týkající se hlasu:
+ článek z listopadu 2013 Reedukace ženského hlasu, kde je možné najít studii pacientů právě po operaci hlasivek.
A opravdu moc děkuji Ashley, že mi tyto nahrávky poskytla.
Jsou totiž obrovskou motivací.
Nasadila mi tím pádem brouka do hlavy, protože za pár dní mířím za MUDr. Chrobokem na příjem kvůli redukci ohryzku a do hlasivek si nejspíš sáhnout nenechám, ale kdo ví, zda si to do té doby nerozmyslím?
Studie, která byla provedena v ČR a porovnávala hlasy po operaci s hlasy po hlasové terapii se ale přiklonila k hlasové terapii. A to je také důvod, proč stále tuto variantu budu upřednostňovat před samotnou operací.
K. A. Kadlecová, M. Frič: Zhodnocení výsledků chirurgické a konzervativní hlasové terapie u transsexualismu MtF. (9th Pan European Voice Conference, 31.8. – 3.9.2011, Marseille, Book of abstracts, p 95).
Subjektivní vnímání změny hlasu z mužského na ženský.
Hlas jako důležitý prostředek komunikace je nedílnou součástí celkové transformace transsexuality MtF. V současné době je možnost změny hlasu z mužského na ženský u pacientek procházejících přeměnou chirurgická i konzervativní.
Mezi nejdůležitější motivační faktory ovlivňující MtF pacientky jsou: věk, muzikálnost, vzdělání a fyzické dispozice.
MtF pacientky, které očekávají okamžitou změnu, často nejsou ochotny vykonávat každodenní hlasová cvičení a proto raději zvolí jako první možnost chirurgický zákrok. Nicméně je třeba zdůraznit, že podobně jako při každém plánovaném chirurgickém zákroku je třeba předoperační a postoperační rehabilitace. Konzervativní léčba je dlouhodobá (obvykle trvá několik měsíců), a není vhodná pro všechny.
V této studii byly porovnány dvě skupiny MtF pacientek. První skupina 9 pacientek po operaci (cricothyroidní aproximace – thyroplastika typ IV), druhá skupina 4 pacientek, které prošly pouze konzervativní hlasovou terapií.
Konzervativní léčba hlasu trvala od 6 do 12 měsíců. Terapie spočívala ve výuce pacientky používat svůj hlas jako tzv. hlasový profesionál. Pacientky se tedy učily práci s dechem, hlasem a jeho použití, tělem a gesty. Všechny hlasové nahrávky pacientek (před a po léčbě) byly analyzovány softwarem ParVRP (v Matlabu), které poskytují analýzu akustických parametrů mluvního rozsahu (SRP) na základě spektrální analýzy a periodicity. Subjektivní vnímání změny hlasu byly analyzovány dvěma soubory poslechových testů. První Cape-V protokol (Kempster, G. B et al.). Následující parametry byly subjektivně hodnoceny autory: dyšnost, hlasitost, celková porucha, výška, drsnost, napětí a hodnocení subjektivního vnímání ženskosti. Druhý poslechový test obsahoval párované porovnání náhodných nahrávek, ve kterém byly hodnoceny jednotlivé změny a jejich vliv na celkové hodnocení vnímání ženskosti.
Konzervativní léčba hlasu trvala od 6 do 12 měsíců. Terapie spočívala ve výuce pacientky používat svůj hlas jako tzv. hlasový profesionál. Pacientky se tedy učily práci s dechem, hlasem a jeho použití, tělem a gesty. Všechny hlasové nahrávky pacientek (před a po léčbě) byly analyzovány softwarem ParVRP (v Matlabu), které poskytují analýzu akustických parametrů mluvního rozsahu (SRP) na základě spektrální analýzy a periodicity. Subjektivní vnímání změny hlasu byly analyzovány dvěma soubory poslechových testů. První Cape-V protokol (Kempster, G. B et al.). Následující parametry byly subjektivně hodnoceny autory: dyšnost, hlasitost, celková porucha, výška, drsnost, napětí a hodnocení subjektivního vnímání ženskosti. Druhý poslechový test obsahoval párované porovnání náhodných nahrávek, ve kterém byly hodnoceny jednotlivé změny a jejich vliv na celkové hodnocení vnímání ženskosti.
U první skupiny (chirurgický zákrok), bylo ve výsledku naměřeno zvýšení výšky hlasu v rozsahu 1-9 půltónů. (Průměr 5,42 půltónů). V celé skupině ale došlo také ke zvýšení parametrů celkové poruchy hlasu. Obecně byl hlas dyšný, hrubý a nepřirozený.
Ve druhé skupině (hlasová terapie) došlo ke zvýšení v rozmezí od 6 do 9 půltónů po hlasové terapii. Pacientky po reedukaci zvládaly základy hlasové techniky. Hlas byl přirozenější, bez známek patologie ve srovnání se skupinou pacientek léčených chirurgicky. S ohledem na charakteristiky pacientů nahrávání hlasu (čtený text, krátká doba nahrávání, nahrávání na pozadí – neznámém prostředí, lékař), se hodnotí pouze základní hlasové vlastnosti – dyšnost, rezonance, drsnost, artikulace, napětí, barva, celkový dojem.
Poslechové testy ukázaly, že po rehabilitaci hlasu došlo k výrazné změně vnímání pohlaví. U pacientek po operací došlo k výraznému posunu výšky hlasu, ale zároveň ke zhoršení dalších parametrů kvality hlasu (spasticita, celková porucha). U použitých nahrávek nebylo možno hodnotit další vlastnosti hlasu, důležité pro subjektivní vnímání hlasu (prozódie, práce s hlasem a dechem, stabilita atd.). MtF pacientky, které prošly pouze chirurgickým zákrokem nezvládaly další teoretické znalosti ani praktické dovednosti, jak dále pracovat se svým hlasem, aby byl vnímán přirozeně žensky.
Konzervativní ani chirurgická léčba hlasu není automaticky zárukou dosažení požadovaného ženského znění hlasu. Komplexní hlasovou práci s hlasem lze považovat za největší výhodu konzervativní terapie MtF pacientek, nevýhodou je dlouhodobá terapie. Největší výhodou chirurgického zákroku je okamžité zvýšení výšky hlasu. Subjektivní vnímání hlasu však není závislé pouze na zvýšení hlasu, ale i na dalších parametrech, které nejsou chirurgických zákrokem dosaženy.
Reference DRŠATA, J. et al.(2010): [Phoniatry – voice] Foniatrie – hlas, Tobiáš (321 p).
KADLECOVÁ, K. A., FRIČ, M. (2011): [Voice rehabilitation casuistics in MtF transsexuals]
Kasuistiky hlasové péče u transsexualismu MtF (male to female), Otolaryngologológia, 1, 2011, pp. 28-31.
KADLECOVÁ, K. A., FRIČ, M. (2011): [Voice rehabilitation casuistics in MtF transsexuals]
Kasuistiky hlasové péče u transsexualismu MtF (male to female), Otolaryngologológia, 1, 2011, pp. 28-31.
KEMPSTER, G. B., GERRATT, B. R., VERDOLINI, A.K., BARKMEIER-KRAEMER, J., and HILLMAN, R. E.: Consensus auditory-perceptual evaluation of voice: development of a standardized clinical protocol. Am.J.Speech Lang Pathol.,18, 200
9, 2, pp.124-132.
KUČERA, M., FRIČ, M., HALÍŘ, M. (2010): [Practical course of voice therapy] Praktický kurz hlasové rehabilitace, Opočno (57 p).
Poděkování:
9, 2, pp.124-132.
KUČERA, M., FRIČ, M., HALÍŘ, M. (2010): [Practical course of voice therapy] Praktický kurz hlasové rehabilitace, Opočno (57 p).
Poděkování:
Nahrávky hlasů pacientek před a po fonochirurgickém zákroku byly získány z Krajské nemocnice Pardubice, nahrávky reedukovaných pacientek z privátní foniatrické ambulance COMHEALTH, Ltd. Práce byla podpořena projektem MŠMT
ČR Pr. No. 1M0531 „Výzkumné centrum hudební akustiky“.
ČR Pr. No. 1M0531 „Výzkumné centrum hudební akustiky“.
Takže když to tak shrnu, úplně nejlepší výsledek se dosáhne kombinací obou technik.
Tak, jak to udělala i Ashley a má můj obdiv.
22 Comments
Lucka
Terko, ty ses zaměřila ve všech článcích o hlase na operace, což nemužeme ovlivnit, no jedině tak že na operaci jít či nejít. ale ta hlasová cvičení která jsou duležitá v každém případě / u tebe je to výjimka, která je spíš náhodná a dle mého máš moc pěkný hlas/ tak o těchto cvičeních ani zmínka, proč pořád vyzdvihuješ ty operace nad cvičení které je přitom základ uspěchu, s operací nebo bez.
Niki
Moc dekuji Terko 🙂 Moje fotky sem klidne nahazet muzes, treba nekoho inspiruji 🙂 veskeri pratele v cechach a cela rodina vi, ktera u me bije a do Cech se jiz s nejvetsi pravdepodobnosti nevratim a i kdyby tak stejne vzdycky budu hrat se vsema fair play, takze mas moje svoleni sem klidne moje fotky dat :))) Jinak ty brdo zacinam uvazovat taky o nejakem hlasovm cviceni, ted se nesmejte ale chci umet jecet jako zena (coz jsem pred pubertou ovladala excelentne ) a zpivat tak, aby na me aspon sprcha nepoustela naschval studenou vodu jinak je tez zajimave, jak v kazde reci zni hlas jinak, kdyz mluvim cesky nebo rusky, mam hlas takovy hrubsi, rekneme vic muzsky, v nemcine a anglictine je to celkem v pohode, hlavne v nemcine, tak se co nevic schovavam za nemcinu, cesky a rusky uz jenom nadavam
bluemoon
tyjo, to je změna při poslechu, úplně jako by ji vyměnili. Já zatím to prolévám tekutinami a piju léčivé čajíčky na hlasivky.
Lucka
[2]: ahojík, i na zpěv není čeština nejlepší, ale zase pokud člověk žije tady tak je houby platné že v jiném jazyce to zní lépe.
Tereza
[1]: Ty jsi tak všímavá, Lucko!
Lucka
[5]: říkala jsi že na videu je to tvuj normální hlas, tak jak je to s tím udržením.
Tereza
[2]: Niki, musíš mít tolik krásných fotek? ? ? ? 🙂 Chtěla jsem vybrat jen jednu, ale nejsem toho schopná 🙂
Tereza
[6]: Když mluvím přes hodinu v kuse, tak začnu nechtěně vybočovat do hlubších frekvencí a to mě prozradí nebo aspoň vyvolá pochybnosti, které si pak ten kluk začne spojovat, protože není blbej (protože s blbým bych na schůzku nešla 🙂
bluemoon
[5]: Lipové květy, anýz, fenykl…všechno, co působí v krku protizánětlivě a zprůchodní dýchací cesty, aby se dalo trénovat.
Lucka
[8]: ty tvé hlubší frekvence bych chtěla slyšet chichi.
bluemoon
[2]: paráda, dobře ty
Tereza
[10]: Hodinu v kuse kecám výjimečně.
Tereza
[9]: Tak lipový květ (i v čaji) zrovna miluju! Lípu mám pod balkónem a to je v červnu vůně po celém bytě…
Lucka
ta fotečka je moc roztomilá.
Dita
Panebože, wau! Druhá ukázka Ashley je pro mě 100% ženský hlas! Obrovská změna oproti první nahrávce.
erika
Hm krasny posun. Mozem iba tisko obdivovat.
Tereza
[16]: To je pravda, že už na první ukázce před operací je znát, že s hlasem půjde pracovat.
Erin
[17]:
niki
Hehe dekuji Terko 🙂
Ashley
Děkuji všem za pochvalu mého hlasu .
Lucka
[20]: candiflu znám, je užasná, na to jaký má hlasový základ je to až neuvěřitelné, a má užasně ženský smích.
A.
Při poslechu ukázky PO mě hned napadlo, že slečna mluví jako školený profesionál. Precizně artikuluje, takhle mluví někdo, kdo je zvyklý s hlasem pracovat, protože musí dbát na to, aby hovořil srozumitelně a dobře se poslouchal (třeba učitelka).